Välkommen till Medicinska biblioteket i Region Jämtland Härjedalen
Vi är till för dig som är anställd av regionen eller studerar på Läkarprogrammet vid Umeå universitet med studieort Östersund.

 

MI - motiverande samtal : praktisk handbok för äldreomsorgen : vardagssamtal, biståndssamtal, genomförandeplan, livsstilssamtal, samtal med personer med demens, handledning, anhörigsamtal / Barbro Holm Ivarsson, Liria Ortiz ; [illustrationer: Helena Lunding].

Av: Medverkande: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Förlag: Stockholm : Gothia fortbildning, 2013Tillverkare: Mölnlycke : Elanders Sverige Upplaga: 1. upplBeskrivning: 112 s. 25 cmISBN:
  • 9789172059160
Uniforma titlar:
  • MI - motiverande samtal (för äldreomsorgen)
Ämnen: DDC-klassifikation:
  • 362.66 23/swe
Annan klassifikation:
  • Ohfe
  • Ohfe
  • Vlbdö
Innehåll:
1. Inledning -- 2. Vad är MI -- 3. Förhållningssätt vid MI -- 4. Grundläggande kommunikationsfärdigheter -- 5. Erbjud information i dialog -- 6. Hantera brister i kommunikationen -- 7. Inledningen på samtalet - skapa samarbetsklimat -- 8. Fokusera på ämnet och utforska beredskapen för förändring -- 9. Framkalla förändringsprat och stöd självtilliten -- 10. Anpassa samtalets fokus efter graden av motivation -- 11. Avsluta samtalet: framkalla ett åtagande och göra en plan -- 12. Uppföljning - stöd vid vidmakthållandet -- 13. Att vara neutral i ett MI-samtal -- 14. Samtal vid kommunikativ och kognitiva svårigheter samt demenssjukdom -- 15. Särskilda samtal i äldreomsorgen -- Bilaga 1 Fallbeskrivningar -- Bilaga 2 Information för samtalsledare och äldre
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Samling Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Bok Medicinska Biblioteket Region Jämtland Härjedalen Medicinska biblioteket Öppen samling 360 (Liknande titlar(Öppnas nedan)) Tillgänglig 52334370022
Antal reservationer: 0

1. Inledning -- 2. Vad är MI -- 3. Förhållningssätt vid MI -- 4. Grundläggande kommunikationsfärdigheter -- 5. Erbjud information i dialog -- 6. Hantera brister i kommunikationen -- 7. Inledningen på samtalet - skapa samarbetsklimat -- 8. Fokusera på ämnet och utforska beredskapen för förändring -- 9. Framkalla förändringsprat och stöd självtilliten -- 10. Anpassa samtalets fokus efter graden av motivation -- 11. Avsluta samtalet: framkalla ett åtagande och göra en plan -- 12. Uppföljning - stöd vid vidmakthållandet -- 13. Att vara neutral i ett MI-samtal -- 14. Samtal vid kommunikativ och kognitiva svårigheter samt demenssjukdom -- 15. Särskilda samtal i äldreomsorgen -- Bilaga 1 Fallbeskrivningar -- Bilaga 2 Information för samtalsledare och äldre